Umiejętności Czytania i Słuchania
Czytanie ze Zrozumieniem: Techniki i Strategie
Techniki i Strategie Czytania ze Zrozumieniem
1. Szybkie Czytanie (Skimming)
Szybkie czytanie polega na przeczytaniu tekstu w celu uzyskania ogólnego zrozumienia jego głównych idei bez wchodzenia w szczegóły.
2. Poszukiwanie Szczegółów (Scanning)
Poszukiwanie szczegółów to technika, która polega na szybkim przeglądaniu tekstu w poszukiwaniu konkretnej informacji, takiej jak liczby, daty czy nazwiska.
3. Czytanie Dokładne (Detailed Reading)
Czytanie dokładne obejmuje uważne przeczytanie tekstu w celu pełnego zrozumienia jego treści, włączając w to szczegóły i niuanse.
4. Prognozowanie (Predicting)
Prognozowanie polega na przewidywaniu, co może się wydarzyć dalej w tekście na podstawie wcześniej przeczytanych informacji.
5. Wnioskowanie (Inferencing)
Wnioskowanie to proces, w którym czytelnik wyciąga wnioski na podstawie dostępnych informacji, które nie są bezpośrednio podane w tekście.
6. Podsumowywanie (Summarizing)
Podsumowywanie polega na streszczeniu głównych punktów tekstu w celu lepszego zrozumienia i zapamiętania jego treści.
7. Identyfikacja Głównych Idei i Szczegółów Wspierających (Identifying Main Ideas and Supporting Details)
Ta technika polega na rozróżnieniu głównych idei tekstu od szczegółów, które je wspierają, co pomaga w lepszym zrozumieniu struktury tekstu.
8. Rozumienie Słownictwa w Kontekście (Understanding Vocabulary in Context)
Rozumienie słownictwa w kontekście polega na interpretowaniu znaczenia słów na podstawie ich użycia w zdaniach i akapitach.
9. Rozpoznawanie Struktury Tekstu (Recognizing Text Structure)
Rozpoznawanie struktury tekstu obejmuje identyfikację sposobu, w jaki tekst jest zorganizowany, na przykład czy jest to opis, narracja, argumentacja itp.
10. Kwestionowanie Autora (Questioning the Author)
Kwestionowanie autora polega na aktywnym zadawaniu pytań dotyczących motywacji, celów i wiarygodności autora tekstu.
Dodatkowe Ćwiczenia, Wyjaśnienia i Rozwiązania
Podsumowanie Techniki i Strategii Czytania:
- Szybkie Czytanie (Skimming): Przeglądanie tekstu w celu uchwycenia jego głównych idei.
- Poszukiwanie Szczegółów (Scanning): Szybkie przeglądanie tekstu w poszukiwaniu konkretnej informacji.
- Czytanie Dokładne (Detailed Reading): Uważne czytanie tekstu w celu pełnego zrozumienia jego treści.
- Prognozowanie (Predicting): Przewidywanie, co może się wydarzyć dalej w tekście.
- Wnioskowanie (Inferencing): Wyciąganie wniosków na podstawie implikowanych informacji.
- Podsumowywanie (Summarizing): Streszczenie głównych punktów tekstu.
- Identyfikacja Głównych Idei i Szczegółów Wspierających (Identifying Main Ideas and Supporting Details): Rozróżnienie głównych idei od wspierających ich szczegółów.
- Rozumienie Słownictwa w Kontekście (Understanding Vocabulary in Context): Interpretowanie znaczenia słów na podstawie ich użycia w zdaniach.
- Rozpoznawanie Struktury Tekstu (Recognizing Text Structure): Identyfikacja sposobu, w jaki tekst jest zorganizowany.
- Kwestionowanie Autora (Questioning the Author): Zadawanie pytań dotyczących motywacji i celów autora tekstu.
Dodatkowe Przykłady z Rozwiązaniami:
- Zadanie 1: Przetłumacz zdania na język angielski używając odpowiednich technik czytania:
- Użyj techniki skimming, aby szybko znaleźć główną ideę artykułu.
Rozwiązanie: Use the skimming technique to quickly find the main idea of the article. - Poszukaj konkretnej informacji o dacie publikacji, stosując scanning.
Rozwiązanie: Look for the specific information about the publication date using scanning. - Czytaj dokładnie, aby zrozumieć wszystkie szczegóły eksperymentu.
Rozwiązanie: Read in detail to understand all the details of the experiment.
- Użyj techniki skimming, aby szybko znaleźć główną ideę artykułu.
- Zadanie 2: Dopasuj techniki do ich opisów:
- Skimming - a) Uważne czytanie tekstu
- Scanning - b) Szybkie przeglądanie w poszukiwaniu szczegółów
- Inferencing - c) Wyciąganie wniosków
- Summarizing - d) Streszczanie głównych idei Rozwiązanie:
- Skimming - a) Quickly reading to grasp main ideas
- Scanning - b) Quickly browsing for specific details
- Inferencing - c) Drawing conclusions
- Summarizing - d) Condensing main ideas
- Zadanie 3: Ułóż zdania z podanych słów w odpowiedniej formie:
- (she / infer) She infers the author's intention from the text.
- (they / skim) They skim the article to get an overview.
- (I / summarize) I summarize the main points of the chapter.
- (we / scan) We scan the document for relevant information. Rozwiązanie:
- She infers the author's intention from the text.
- They skim the article to get an overview.
- I summarize the main points of the chapter.
- We scan the document for relevant information.